Of u nou thuis languit op de bank ligt, met de NS reist, een hapje eet in uw favoriete restaurant of op kantoor achter uw computer zit: draadloos internet is vrijwel overal ingeburgerd. Het is dan ontzettend vervelend als WiFi niet werkt en u niet kunt internetten. Daar kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen. In dit artikel de meest voorkomende problemen en oplossingen om WiFi weer aan de praat te krijgen.
Verkeerde wachtwoord
Om draadloos op uw desktop, laptop, smartphone of tablet te kunnen internetten, moet u eerst verbinding maken met een router. Daarvoor heeft u negen van de tien keer een wachtwoord nodig. Wanneer u een router koopt krijgt u standaard een wachtwoord geleverd. Beschikt u niet zelf over deze code, dan moet u deze zien te achterhalen: vraag het bijvoorbeeld aan een gezinslid of op uw werk aan een collega of de IT afdeling.
Heeft u het wachtwoord eenmaal bemachtigd, dan kunt u verbinding maken met de router. Toch gaat het hier vaak mis. Één van de oorzaken hiervan is wellicht dat u:
- Hoofdletters en kleine letters door elkaar haalt: let goed op dat u geen 's' typt in plaats van een 'S'. Wachtwoorden zijn namelijk hoofdlettergevoelig. Probeer het nog eens en kijk of u op de juiste plaats hoofdletters en kleine letters gebruikt.
- Cijfers en letters met elkaar verwisselt: een 'S' lijkt soms verdacht veel op een '5' en het cijfer nul ('0') op de letter 'O' of 'o'.
- Caps Lock heeft ingeschakeld: als deze is ingeschakeld typt u alleen hoofdletters. Als het wachtwoord ook uit kleine letters bestaat, krijgt u de melding dat het wachtwoord onjuist is. Kijk dus goed of Caps Lock aan of uit staat.
- De verkeerde netwerknaam selecteert: u probeert verbinding te maken met 'NaamX' in plaats van 'NaamY'. Dan kunt u het wachtwoord tig keer invoeren, maar u krijgt nooit een netwerkverbinding. Controleer dus goed de netwerknaam of SSID waarmee u probeert te verbinden.
- Het verkeerde wachtwoord heeft gekregen: misschien heeft u het oude wachtwoord gebruikt, waardoor u geen verbinding kunt maken met de router. In dat geval kunt u beter, op uw werk, bij de systeembeheerder of IT afdeling aankloppen voor het nieuwe wachtwoord of in uw thuissituatie contact opnemen met uw internetprovider.
Problemen met de router
Weet u zeker dat u het goede wachtwoord heeft ingevoerd, maar maakt uw apparaat nog steeds geen verbinding, dan heeft het vaak met de router te maken. Mogelijk is het signaal dat de router uitzendt niet krachtig genoeg, wordt het signaal verstoord of bent u te ver van de bron verwijderd. Ook hiervoor bestaan diverse oplossingen:
- Ga dichter bij de router zitten. Hoe dichter u bij de bron zit, des te krachtiger is het internetsignaal. Mobiele apparaten als smartphones en tablets hebben over het algemeen een zwakkere WiFi antenne om het signaal mee op te vangen dan computers. Een te grote afstand tot de router is vaak de oorzaak voor authenticatie problemen.
- Versterk het WiFi signaal. Een WiFi versterker, repeater of range extender versterkt het WiFi signaal van uw router waardoor u het bereik vergroot. Nadeel is dat u een flink deel van uw internetsnelheid kwijtraakt. Een accesspoint lost dit probleem op. Je sluit deze aan op uw router en het zendvermogen neemt aanzienlijk toe. Met een powerline adapter of homeplug loopt het internetsignaal via het stroomnetwerk. Ze bestaan in WiFi variant, met bedrading en een combinatie van WiFi en bedrading. Ten slotte kunt u een USB ontvanger overwegen. Nadeel hiervan is dat deze oplossing geschikt is voor slechts één apparaat.
- Controleer of het WiFi signaal niet verstoord wordt. Steeds meer apparaten maken gebruik van dezelfde frequentieband. Dat kan ervoor zorgen dat u geen verbinding kunt maken, of de verbinding ineens wegvalt. Er bestaan diverse apps om dat te meten, zoals WiEye WiFi Scanner (Android) en Network Analyzer Lite (iOS). Vervolgens kunt u met de eigen router de frequentie van uw eigen signaal bepalen: het instellen van een andere bandbreedte kan het probleem al verhelpen.
- Kijk of uw apparatuur compatibel is met uw router. Routers kunnen signalen versturen via de standaarden 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n en 802.11ac. Moderne routers ondersteunen al deze standaarden, maar dat geldt niet voor alle (mobiele) apparaten. Check in de specificaties van uw toestel welke standaarden deze ondersteunt.
- Controleer het veiligheidsprotocol van de router. Meestal herkennen apparaten automatisch het beveiligingsprotocol van de router en kiezen deze automatisch. Dat is echter niet altijd zo. In dat geval selecteert u bij de instellingen van het apparaat dat u wilt koppelen, een andere beveiligingsmethode, bijvoorbeeld WPA of WPA2.
- Check het aantal connecties van de router. Iedere router is gebonden aan een maximum aantal apparaten dat hieraan gekoppeld kan worden. Is dat aantal bereikt, dan kunnen geen nieuwe apparaten verbonden worden. In dat geval verwijdert u enkele verbindingen in de router of schakelt u een paar WiFi apparaten uit.
- Maak de netwerknaam van de router zichtbaar. Soms is de router zo ingesteld dat hij zijn netwerknaam of SSID niet uitzendt. Dan kunt u dus geen verbinding maken. In het instellingenmenu van de router regelt u dit.
- Reset de router. Door de router te herstarten lost u soms alle problemen direct op.
Andere oplossingen
Mocht het bovenstaande allemaal niet helpen, wellicht dat één van de onderstaande oplossingen dan uitkomst biedt:
- Check of de telecomprovider een storing heeft of onderhoudswerkzaamheden pleegt: in dat geval werkt uw router dus ook niet. Via de website, social media of de klantenservice kunt u dat nagaan.
- Vervang de netwerkkabel van de router: kabelbreuk zorgt ervoor dat uw router geen WiFi signaal uitzendt. Een nieuwe netwerkkabel lost dit probleem op.
- Schakel de vliegtuigmodus uit: smartphones en tablets kennen de zogeheten vliegtuigmodus. Hiermee schakelt u alle netwerkactiviteiten van uw toestel uit. U kunt dan geen gebruikmaken van WiFi, Bluetooth en het mobiele netwerk. Bij de instellingen ziet u in één oogopslag of de vliegtuigmodus is ingeschakeld of niet.
- Accepteer de gebruikersvoorwaarden: wanneer u op een openbaar netwerk wilt internetten, heeft u meestal geen wachtwoord nodig. Voordat u kunt surfen moet u echter eerst de gebruikersvoorwaarden accepteren. Door uw internetbrowser te starten belandt u op de pagina waar dit kan.
Meer weten? Lees ook: Zonder stopcontact uw smartphone, tablet of laptop opladen
Bekijk alle tipsBekijk Routers